Sunday, September 23, 2018


1. MENGANALISIS MAKLUMAT YANG DIKUMPUL

Dalam kemahiran memproses maklumat dan penyediaan bahan bertulis, langkah pertama yang perlu dilakukan ialah menganalisis maklumat yang dikumpul. Artikel ini akan lebih ditumpukan dengan topik menganalisis maklumat yang dikumpul. Sebelum itu, apakah yang anda faham dengan menganalisis maklumat atau data? Analisis maklumat merupakan satu proses menggunakan data bagi memberikan maklumat yang berguna untuk mencadangkan kesimpulan dan menyokong setiap keputusan yang bakal diambil. Analisis perlulah dilakukan dengan objektif, terperinci dan gigih. Dalam menganalisis maklumat terdapat dua jenis data iaitu kualitatif dan kuantitatif. Data kualitatif berbentuk teks, rajah, dan foto manakala data kuantitatif pula berbentuk nombor. 



Seterusnya, maklumat dalam bentuk data bernombor boleh dianalisis dengan menggunakan pelbagai kaedah seperti jadual, graf, frekuensi dan peratus. Kebiasaanya data yang banyak dianalisis menggunakan Statistical Package for the Social Science (SPSS). SPSS merupakan software yang digunakan untuk menjalankan analisis statistik yang tinggi seperti skor min, regrasi dan kolerasi. Contoh maklumat yang menggunakan data kuantitatif adalah seperti jadual, graf bar, carta pai, piktograf dan graf lengkung. Penggunaan jadual dalam menganalisis data kuantitatif amat penting kerana ia merupakan salah satu cara yang paling kemas dan sistematik untuk mempersembahkan maklumat bernombor kerana data disusun secara kemas mengikut baris dan lajur. Jadual merupakan medium yang amat baik untuk digunakan jika seseorang itu ingin membandingkan pemboleh ubah dengan pemboleh ubah yang lain misalnya jantina, masa, pendapatan dan pencapaian akademik. Graf juga diperlukan untuk menganalisis data berbentuk nombor. Tujuannya adalah untuk supaya data-data yang diperoleh dapat dianalisiskan kepada bentuk yang lebih mudah difahami. Pemilihan jenis graf bergantung kepada keperluan dan persoalan kajian. Seterusnya, artikel ini akan menerangkan langkah atau cara menganalisis data kualitatif.

LANGKAH MENGANALISIS DATA KUALITATIF:
LANGKAH 1 :
·         Melihat maklum balas secara sepintas lalu
·         Membuat nota berdasarkan sesuatu tema, isu dan faktor
·         Mencari item yang penting
·         Melakukan pemerhatian melalui video dan audio
·         Membuat temu bual, rekod dan taip semula
·         Digalakkan menggunakan jadual, dan mengikut tema
LANGKAH 2 :
·         Membuat pilihan sebayak 3 atau 4 tema/katogeri yang muncul dan bina matriks
·         Membuat carta bukti beraitan tema utama
·         Letak tema/ katogeri di atas dan senaraikan pelajar di bahagian tepi
·         Dibolehkan membuat kod warna  serta membuat perbezaan mengikut katogeri
LANGKAH 3 :
·         Binang tujuan dengan pendidik lain seperti guru atau rakan
·         Baca tinjauan (soal selidik) dan gariskan kata kunci yang berkaitan dengan tema yang dikenal pasti
·         Seterusnya rekodkan dapatan dalam kotak yang bersesuaian di dalam carta matriks yang telah dibina
LANGKAH 4 :
·         Pertanyaan seperti apakah yang telah anda peroleh
·         Rekod pola yang muncul semasamelihat matriks
·         Pola konsep
·         Pola sikap
·         Tulis dan rekodkan pemerhatian di bawah carta matriks
·         Contoh
Ø  Orang pelajar (siapa yang bercakap banyak)
Ø  Perkataan ‘takut’ disebut berapa kali
Ø  Sokongan bacaan jurnal
LANGKAH 5 :
·         Membuat kesimpulan
·         Rekod kesimpulan sama ada di bawah matriks atau dalam kertas yang berasingan
Sebagai kesimpulanya, semasa melakukan analisis maklumat pelajar haruslah berfikir secara kreatif dan kritis supaya segala keputusan akhir yang diterima mepunyai keesahan dan ketepatan yang tinggi. Analisis maklumat ini amat penting kerana ia akan menentukan serta menyokong keputusan dan kesimpulan yang bakal dibuat daripada analisis tersebut.
Bagi mengetahui maklumat tambahan tentang Menganalisis Maklumat Yang Dikumpul, anda boleh ke pautan ini;
https://sites.google.com/site/kemahiranbelajar123/bab-6-kemahiran-memproses-maklumat-penyediaan-bahan-bertulis/6-1-menganalisis-maklumat-yang-dikumpul-1

2.  Mentafsir dan Membuat Kesimpulan

  • Mentafsir maklumat merupakan atu kebolehan untuk memberi penerangan rasional tentang objek, fenomena atau pola berdasarkan maklumat yang telah dikumpulkan.
  • Terdapat dua cara untuk membuat tafsiran ke atas bahan atau maklumat iaitu maklumat dalam bentuk teks, gambar, lakaran, foto, grafik dan sebagainya.
  • Tafsiran berbeza mengikut pentafsir kerana mereka mempunyai pengalaman, ilmu pengetahuan dan kemahiran yang berbeza.
  • Ia juga berbeza kerana setiap pentafsir mempunyai pandangan, nilai dan prinsip yang beza. Walaupun begitu, tafsiran juga berbeza mengikut keperluan dan kehendak pentafsir.

Pentaksiran boleh dilakukan secara individu dan menggunakan teknologi dalam operasinya.
Anda akan dapat memberikan maklumat lengkap dan berguna tentang restasi pembelajaran, bahan atau isu yang dibincangkan serta berupaya memberikan maklumat yang benar kepada stakeholders  yang lain.Hal ini memberikan gambaran terhadap keupayaan sebenar anada bagi merealisasikan aspirasi Falsafah Pendidikan Negara untuk menjamin kualiti.

B) JENIS-JENIS TAFSIRAN
.         MENTAFSIR TEKS
          memberikan penerangan tentang pola atau perhubungan berdasarkan maklumat yang dibaca/dikumpul atau memperihal secara bermakna malumat yang tersurar dan mencari maksud yang tersirat.
          biasanya tafsiran mengikut kehendak, keperluan, kefahaman pentafsir dan mengikut kehendak serta keperluan soalan kajian yang dijalankan.


.    MENTAFSIR  FOTO, GAMBAR, GAMBAR RAJAH, CARTA ALIR, GRAFIK, LAKARAN.
          mencatatkan ciri-ciri yang diperlukan menggunakan senarai semak yang disediakan.
          lebih mudah difahami daripada maklumat dalam bentuk teks.
          maka, penjelasan dan penerangan yang diikuti dengan foto dan grafik lebih mudah difaahami pembaca




C. LANGKAH-LANGKAH MENTAFSIR MAKLUMAT DALAM BENTUK TEKS

a)    Memecahkan data kepada bahagian kecil – mengenal pasti tema yang dibincangkan.
b)    Meneliti semua data untuk mencari perkaitan – menentukan perkaitan antara tema-tema.
c)    Membezakan fakta daripada hipotesis – mengenal pasti maklumat berbentuk fakta atau andaian.
d)    Membezakan idea utama daripada idea sampingan – menentukan perhubungan antara idea utama dan idea sampingan.

D)  TUJUAN MENTAFSIR MAKLUMAT
1.       Mengesan pola atau corak berdasarkan maklumat yang diperoleh
2.       Menyatakan hubungan diantara maklumat
3.       Mebuat kesimpulan berdasarkan data yang dikumpulkan

E) PRINSIP ASAS DALAM PENTAKSIRAN TERHADAP MAKLUMAT YANG DIPEROLEH

  • ·         Data yang holistic
  • ·         Memastikan keseimbangan dalam memberikan pendapat
  • ·         Pentaksiran yang tidak mengetepikan unsur humanistic

F) CIRI-CIRI PENTAFSIRAN

  1.       I.       bersifat holistic
  2.     II.        berasakan elemen
  3.    III.        pelbagai bentuk
  4.   IV.        on-line
  5.     V.        berterusan
  6.   VI.        merujuk kriteria
  7.  VII.        berpusatkan bahan dan tugasan


G) MEMBUAT KESIMPULAN
Kesimpulan ialah kata putus atas gagasan yang didapati pada penghujung perbincangan. Bagi membuat kesimpulan ke atas data dan teks didapati bahawa kesimpulan ke atas lebih mudah kerana hasilanalisis data biasanya lebih tepat kerana mengikut kiraan yang telah dilakukan. Bagi kesimpulan yang dibuat ke atas maklumat dalam bentuk teks didapati lebih sukar kerana tafsiran mengikut kehendak dan keperluan pentafsir serta dipengaruhi nilai  dan kefahamannya. Walaupun begitu, setiap kesimpulan yang diperoleh mempunyai bukti aripada maklumat yang telah dianalisis dan ditafsirkan. Kesahan dan kebolehpercayaan hasil dan tafsiran data ditunjukkan supaya kesimpulan dapat dibuat dengan tepat mengikut maklumat yang diperoleh.

Melalui kaedah yang telah dibincangkan sebelum ini, kita dapat mengetahui dan memahami pelbagai jenis  maklumat yang boleh didapati atau diperoleh dalam proses pembelajaran. Terdapat banyak maklumat yang disimpan atau tercatat dalam buku iaitu jenis cetakan dan terdapat juga maklumat yang direkodkan dalam pita audio seperti filem, video atau slaid. Walau bagaimanapun, maklumat yang diperolehi ini harus dinilai kesahihannya terlebih dahulu kerana bukannya semua maklumat dapat diguna serta merta atau digunakan begitu sahaja tanpa mengetahui kesasihannya. Hal ini adalah bertujuan untuk menjamin kesahihan sesuatu maklumat yang diperolehi dan mengelakkan mana-mana pihak mendapat maklumat yang tidak sah atau palsu. Maklumat yang disampaikan hendaklah tepat dan benar supaya dapat memberi maklumat yang berguna dan bermanfaat kepada pihak yang menggunakannya. Oleh itu, terdapat beberapa cara atau teknik yang telah diperkenalkan untuk menilai maklumat antaranya adalah seperti berikut :

 

      3.1  PERBANDINGAN FAKTA DAN DAN PENDAPAT
                  Fakta ialah sesuatu yang diketahui umum sebagai sebagai benar-benar wujud, benar atau sahih. Dalam erti kata lain, tidak dapat dipertikaikan. Pendapat pula merujuk kepada fahaman atau pandangan seseorang atau sesebuah pihak mengenai sesuatu isu. Dalam erti kata lain pendapat merupakan kepercayaan atau buah fikiran seseorang atau sesebuah organisasi. Ia tidak semestinya benar dan sahih. Misalnya, ‘perempuan itu sangat cantik’. Ayat ini merupakan pendapat dari seseorang individu atas pandangannya dan bukannya semua orang berpendapat sebegitu.

3.2  TAHUN PENERBITAN DAN AUTORITI
            Seperti yang kita tahu, maklumat-maklumat yang terkini dapat diperolehi daripada bahan-bahan maklumat yang terbaru. Bagi menilai samada maklumat  yang diperolehi tersebut adalah terkini atau tidak, kita boleh menyemak tarikh penerbitan daripada maklumat yang kita dapati. Autoriti pula adalah penting untuk mengetahui asal-usul maklumat yang diperolehi dan untuk menilai samada maklumat tersebut boleh dipercayai atau sebaliknya. Bagi menentukan pengesahan maklumat tersebut, anda perlu menyemak perkara-perkara berikut :
           

 
        3.3  KUMPULAN SASARAN DAN PENERBIT
             Kemahiran menilai maklumat sangat penting kerana ia merupakan proses dalam menentukan samada sesuatu maklumat yang diperolehi berguna atau tidak. Artikel, kertas kerja atau kertas cadangan lazimnya dihasilkan untuk kumpulan sasaran yng tertentu. Ini adalah penting bagi menyemak samada maklumat yang diperolehi tersebut sesuai atau tidak. Maklumat yang disasarkan kepada golongan belia atau pelajar  sekolah menengah adalah kurang sesuai untuk pelajar-pelajar yang berpendidikan di universiti atau golongan professional. berikut adalah turutan daripada yang rendah ke golongan yang tinggi :
            




 Maklumat yang berkualiti tinggi biasanya  diterbitkan oleh penerbit yang terkenal di peringkat nasonal, wilayah mahupun antarabangsa. Bahan-bahan terbitan penerbitan yang kurang dikenali biasanya sukar untuk ditentukan kesasihannya dan kebiasaannya tidak diutamakan oleh pengguna.

3.4  BAHAN POPULAR DAN AKADEMIK
               Bahan-bahan popular sering memaparkan maklumat yang berpendapat dan kurang fakta jika dibandingkan dengan bahan-bahan akademik. Maklumat yang diperolehi daripada bahan-bahan akademik kebanyakannya mempunyai rujukan bahan maklumat yang lain yang telah dirujuk oleh penulis tertentu. Dalam konteks perguruan, kebolehan kita menilai akan membolehkan kita membuat tranformasi dan refleksi terhadap apa yang telah dilakukan, khususnya dalam proses pembelajaran dan pengajaran . Hal ini juga akan membolehkan kita sentiasa mempelajari dan memahami sesuatu yang baru, hasil daripada apa yang telah dilaluinya. 

Bagi anda yang inginkan malumat tambahan, ana boleh ke link  inihttps://www.slideshare.net/munnianwar/kemahiran-menganalisis-maklumat




No comments:

Post a Comment